Back in the USSR - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Ronnie en Eric Afman - WaarBenJij.nu Back in the USSR - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Ronnie en Eric Afman - WaarBenJij.nu

Back in the USSR

Door: Ronnie en Eric

Blijf op de hoogte en volg Ronnie en Eric

17 September 2015 | Rusland, Moskou

13/9 Schiphol - St. Petersburg

Automatisering op Schiphol maakt het proces van inchecken (selfservice), bagage, security, paspoortcontrole zo snel dat je erdoor bent voor je er erg in hebt. Binnen no-time staan we in de grote hal, waar de MacDonald's ook een duit in digitale zakje doet. Je kunt je bestelling bij een zuil invoeren. Eén lange rij, zal wel voor USA zijn. We halen nog een beetje geld (euro's) en gaan naar gate D16. Daar staat het vliegtuig al klaar, d.w.z. men is nog bezig met het uitladen van de bagage, het tanken, het aanvullen van de etenswaren en het laden van onze bagage. Maar rond 12.20 uur mogen dan ook wijzelf aan boord.

We hadden niet online ingecheckt en dat betekent geen stoel aan het gangpad. Op de terugweg maar wel even doen. Ik zit een rij achter Ronnie. Enfin, de vlucht duurt nog geen drie uur, dus dat valt nog mee. Boekje erbij, even stiekem meekijken met de film die de dame naast Ronnie op haar laptop aan het afspelen is... We horen de motoren minder loeien, de afdaling begint. Geduldig wachten we tot we naar buiten kunnen. Hier geen volledig geautomatiseerd proces, maar de rijen voor de paspoortcontrole zijn kort en we zijn er snel door. Even checken of Ronnies fotoapparatuur ook door de douane moet, maar dat hoeft niet, dus nothing to declare. Buiten gaan we op een strategische plek staan wachten op Keith, die rondjes zou rijden tot hij ons zou zien, aangezien je hier niet mag parkeren. Na 45 minuten nog geen Keith, dus maar even bellen. Blijkt hij toch een parkeerplaatsje te hebben bij de andere uitgang, waar hij al een uur staat...

Het ritje duurt niet zo lang, onderweg herkennen we een aantal dingen die we vorig jaar ook hebben gezien, zoals een standbeeld van Lenin. Bij het Britse Consulaat aangekomen, gaat het hek snel open, de wacht knikt ons toe en we rijden het terrein op. Binnen treffen we Marja en Fleur. We kletsen eerst wat bij en gaan dan eten in de grote eetzaal. Daarna heeft iedereen weer wat te doen, dus gaan we naar onze transit flat, en duiken niet al te laat het bed in.

14/9 St. Petersburg - Moskou

Vandaag wordt een echte vakantiedag, weinig doen, beetje lezen en wachten tot we de sneltrein naar Moskou kunnen nemen. Deze trip duurt met de gewone trein zo'n 8,5 uur, maar de Sapsan doet het in vier uur. Ondertussen kijken wij een beetje om ons heen naar de dorpjes en het landschap, wat voornamelijk bos is. En we krijgen onderweg ook nog een drankje, eten en een kopje koffie en thee na. Ik lees het een en ander over Moskou: dat het een paar keer door brand is verwoest (ook iets met Napoleon), dat na de revolutie het de status van hoofdstad moest afstaan aan Leningrad, of te wel Sint Petersburg, maar dat dat veel later weer is teruggedraaid, en meer van dat soort feiten. Boeiend! Zo'n 40 minuten voordat we Moskou bereiken rijden we langs of over een mooi meer. Helaas heb ik de camera niet gereed. Even om denken voor de terugreis vrijdag.

Eenmaal in Moskou lopen Ronnie en ik naar het hotel, het is niet zo ver, maar het is nogal verdekt opgesteld, dus het duurt even voor we hem vinden, met hulp van een lokale meneer. We drukken op de bel en worden binnengelaten. De baliemedewerker spreekt geen Engels. 'English? Yes? No.' is het enige dat eruit komt. Heb ik dat boekje Hoe en Wat in het Russisch toch nog nodig! We brengen een tijdje op de kamer door en laten de sleutel achter bij de balie, waar nu iemand bij is komen zitten die wel Engels spreekt. Ze wil ons even laten weten hoen laat we kunnen ontbijten. Eerst even concentreren op een andere maaltijd: het avondeten. Pal naast het hotel vinden we de Beverly Hills Diner, wat ons terugbrengt in de jaren '50. We laten ons de steak goed smaken. Als toetje voldoet mijn milkshake prima, Ronnie bestelt echter een Banana Royal, ongeveer 450 gram aan ijs en banaan. Straks thuis maar weer hard aan het fietsen slaan.

Het centrum is slechts een minuutje of twintig lopen. We nemen een kijkje in een warenhuis, dat behalve de verlichting buiten ook binnen het nodige vertier te bieden heeft. En vast ook wel kleding en eten. Helemaal bovenin zien we een mooi versierd plafond. Weer buiten lopen we naar het Rode Plein. Helaas is die niet leeg, blijkbaar heeft er net een sportevenement plaatsgevonden. Er worden allerlei tribunes gestript en neergehaald. Hopelijk is dat uiterlijk vrijdag allemaal weg. Door al die bouwwerken kunnen we niet bij het mausoleum van Lenin en de graven van onder anderen Joeri Gagarin en Jozef Stalin. Jammer. Een klein stukje verder zien we de Basiliuskathedraal, met zijn bekende bonte verzameling uivormige koepels. Na een paar foto's is het tijd om terug te gaan naar het hotel.

15/9 Moskou - A walk in the park

Mooi weer, zien we vanuit het hotelraam. Dat komt goed uit, we wandelen vandaag een heel eind: via het Bolsjojtheater, het Kremlin en de Christus Verlosserkathedraal naar Gorky Park. De kathedraal is helemaal niet zo oud, het origineel wel, maar dat is na de revolutie met de grond gelijk gemaakt om er een zwembad voor in de plaats te zetten. De kathedraal is in de jaren '90 herbouwd. Via de brug lopen we naar de andere kant van de rivier de Moskou, langs een draak van een standbeeld voor Peter de Grote. Een stevige tippel, maar zo zie je nog eens wat van een stad. Op ons gemak struinen we Gorky Park af. Voor de lunch moeten we even op zoek naar een eettentje met een Engels menu. Dat lukt gelukkig.

Weer op krachten nemen we de metro, eerst via lijn 5, vergelijkbaar met Circle Line in Londen, dan overstappen op de rode lijn naar het Rode Plein en het Kremlin. Je moet wel even goed de namen van de stations bestuderen, ze zijn niet allemaal zo gemakkelijk te lezen. En een kaartje kopen bij de kassa gaat trouwens zo: wij houden twee vingers omhoog, de dame achter de balie een briefje van 100. We lopen weer langs het Rode Plein en kopen een kaartje voor de Basiluskathedraal. Anders dan op de bordjes staat aangegeven mogen we gewoon met onze spullen naar binnen. Sterker nog, hier mogen we gewoon filmen. Alleen geen flits gebruiken. De kerk heeft, net als de andere kerken in Rusland, muren vol met fresco's. We volgen kleine gangetjes naar andere ruimtes en een stenen trap leidt ons naar de eerste verdieping. Vanuit het raam zie ik nog net de wisseling van de wacht bij de uitgang van het Kremlin. We staan weer buiten. In GOeM, het bekendste warenhuis van Moskou, kijken we wat rond en eten we snack. Dan lopen we terug naar het hotel om even bij te komen.

Ik heb op mijn telefoon een app gedownload genaamd CityMaps 2Go, een kaart waarop je kunt inzoomen zonder dat je online hoeft te zijn. Hartstikke handig, een goeie toevoeging naast de papieren Moscow Centre Map. Daarmee vind ik een restaurant in de buurt genaamd Bison, aan de Bulvar, de boulevard op zijn Nederlands (nou ja). Dat moet haast wel een goed steakrestaurant zijn. We worden niet teleurgesteld, integendeel. Zelden zo'n heerlijk stuk vlees gehad. Het leuke is dat ze je een overzicht van stukken vlees laten zien, zodat je gemakkelijker kunt kiezen. Op de achtergrond klinkt goede muziek. Na een lekker doch bescheiden toetje willen we net vertrekken, maar dan schalt de gitaar van Gary Moore door de speakers. Nog heel even wachten dan maar. Nadat de gitaar is weggestorven verlaten we snel het pand voordat er weer iets moois wordt gedraaid en lopen we een paar honderd meter terug naar het hotel. Na zo'n lange dag is het goed slapen, blijkt al snel.

16/9 Moskou - Het Kremlin

Na het ontbijt verlaten we het hotel opnieuw te voet richting het zuiden. We lopen weer langs het Metropol hotel en duiken onder de grond om over te steken. In de Alexander Garden staat het gebouw met de kassa's waar we onze kaarten voor de Armoury Chamber en de kathedralen (dit betekent verschillende kassa's bezoeken). We moeten weer door de immer aanwezige veiligheidspoortjes maar kunnen dan door de poort het Kremlin in. We denken bij de Armoury te zijn, maar het is in werkelijkheid de Arsenal. Nog even doorlopen naar de andere ingang dus. Daar staan gelukkig geen lange rijen, we kunnen zo naar binnen. Helaas mogen we hier niet fotograferen en filmen. We nemen wel een audiogids in het Engels. De tour duurt ongeveer een uur en leidt ons langs zilveren pronkstukken van de tsaren, tronen, Fabergé eieren, harnassen en wapentuig, kostuums en koetsen. Prachtige spullen van honderden jaren oud tentoongesteld in prachtige zalen.

Weer buiten bezichtigen we de rest van het Kremlin, waaronder de Annunciation kathedraal en de Assumption kathedraal. We willen eigenlijk ook nog wel de Ivan the Great Bell Tower beklimmen, maar daarvoor hadden we dan weer ergens anders kaartjes voor moeten kopen. Soms is het nog best wel een beetje ondoorzichtig. Er is nog wel een aantal andere dingen het bezichtigen waard: het tsarenkanon en de tsarenklok, die 200 ton weegt en waar een stuk vanaf is. Dat stuk staat er nog wel naast. Met een bezoekje aan de tuinen en een wandeling langs de Arsenal en de State Kremlin Palace sluiten we ons bezoek aan het Kremlin af. We zoeken en vinden een geldautomaat en gaan voor de lunch (het is inmiddels al drie uur) naar het BarBQCafe vlakbij de Alexander Garden, met uitzicht op de MacDonald's. Met een paar gevulde magen en tassen gaan we weer op weg naar het hotel. Hier zijn we even bezig met de foto's en de tekst voor de website voordat we weer op zoek gaan naar een plek om te eten. Jamie Oliver heeft hier ook een Italiaans restaurant, dat lijkt ons een goede optie.

Ronnie heeft zijn grote statief mee en onderweg maakt hij mooie foto's met lange sluitertijd (een agent wijst ons er nog wel even op dat we het overheidsgebouw dat hij bewaakt niet mogen filmen). Bijna alle gebouwen en standbeelden zijn verlicht. Na het eten gaan we door met onze fotowandeling, nu via het Rode Plein en de Basiliuskathedraal en over de brug om het Kremlin met de rivier ervoor vast te leggen. Soms wel lastig, want er is hier en daar te veel licht. Maar we zijn zeer content met het resultaat. Als we terugkomen bij het hotel is het inmiddels middernacht. Ik heb het kamernummer in het Russisch geleerd en ze snappen het ook nog, we krijgen de juiste sleutel. We kunnen weer het bed in...

• 17 September 2015 - 18:44

Francois Merckx:

geniet van jullie uitstap leuk om te lezen ik volg jullie
    francois

• 17 September 2015 - 19:17

Henk:

Hoi, Ronnie en Eric,
    Alweer een leuk verslag, leuk om zo van jullie avonturen. Te mogen genieten.
    Nog veel plezier en vele camera momenten!
    Groet, Henk

• 17 September 2015 - 20:01

Ada:

Lekker genieten! Leuk om jullie relaas en ervaringen mee te kunnen maken.
    Fijne tijd nog. Fen en ik gaan in okt naar Laos Cambodja.
    Groet, Ada

• 17 September 2015 - 21:17

Frouk Werkman:

Leuk om jullie verslag telezen en de mooie foto,s!!!
    Geniet er vanQQ

• 18 September 2015 - 08:48

William Vollering:

Hoi Ronnie en Eric,
    Mooi verslag,en leuk om te lezen jullie avontuur in Rusland.
    Groet, William

• 18 September 2015 - 17:19

Geert Vogelzang:

Moi eem , Ronnie en Erik
    Ik zie en lees dat jullie weer met een top reis bezig zijn. geniet ervan, dan doe ik dat van jullie reisverslag en foto''S.
    Groet Geert

• 19 September 2015 - 17:04