It's a small world after all - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronnie en Eric Afman - WaarBenJij.nu It's a small world after all - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronnie en Eric Afman - WaarBenJij.nu

It's a small world after all

Door: Ronnie en Eric

Blijf op de hoogte en volg Ronnie en Eric

24 Maart 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vrijdag 16/3
Een rustig dagje voor de verandering: we halen de kaartjes op voor de NBA wedstrijd tussen de Orlando Magic en de Sacramento Kings, die morgenavond om 7 uur begint. Ik had de kaartjes via internet gekocht en we hoeven ze alleen nog maar op te halen bij het stadion. 's Middags is het weer prachtig weer en aangezien je in Florida vanuit iedere plaats binnen een uur bij het strand kunt zijn, rijden we naar Cocoa Beach. We eten bij de IHOP, de International House Of Pancakes en gaan weer terug naar het hotel.

Zaterdag 17/3
Eigenlijk is Orlando één groot pretpark, overal hangen enorme billboards die ons naar elke denkbare attractie willen trekken. De eerste van de pretparken die we bezoeken in Orlando is Universal Studios. Er zijn allerlei thema's: van Return of the Mummy - wat een indoor achtbaan blijkt te zijn, iets wat mijn maag niet helemaal op prijs stelt - tot 3D IMAX films (waar hebben we dat eerder meegemaakt deze vakantie) en zelfs een 4D Shrek film (de vierde D is gevoel: er wordt gesproeid als de ezel niest, je voelt de wind door je haar, enz). Een boottocht door Amityville brengt je in contact met Jaws. En zo zijn er nog diverse andere dingen te zien. Zeker de moeite waard. Ook is er iedere zaterdagavond een muziekoptreden in het kader van Mardigras. Helaas kunnen we dat niet bijwonen omdat we die kaartjes voor het basketbal al hadden gekocht. Maar ook dat is zeker niet erg, hoewel de eindstand in het voordeel is van de tegenpartij en een grootdeel van het tigduizend koppen tellend publiek enkele minuten voor het einde het stadion verlaat, vermaken we ons uitstekend. En we krijgen vanwege St. Patrick's Day een gratis cap (in het groen natuurlijk).

Zondag 18/3
En dan Disney World: het is al een heel avontuur om de juiste ingang te vinden. Er gaan diverse snelwegen naar diverse parken die samen het Disney World Resort vormen. Wij kiezen voor Magic Kingdom. Via de monorail komen we bij de ingang en eenmaal binnen stappen we Main Street USA in. Daarachter ligt, in het midden van het park, het sprookjeskasteel van Doornroosje. We starten de rondgang over het park met een muzikaal welkom door Donald, Goofy, Mickey en Minnie, Peter Pan en Kapitein Haak en nog meer figuren. Vervolgens lopen we door het deel van het park wat voornamelijk voor kinderen is bedoeld, via Tomorrowland naar Frontierland en Adventure Land. Wie al eens in Disney World, Eurodisney of een andere variant is geweest, kent het deuntje in de titel wel, grote kans dat je er nooit meer vanaf komt. Ook in Disney trouwens de nodige 3D IMAX films en thrill rides, waaronder Red Mountain Thunder Railroad. We blijken zo ongeveer de laatsten te zijn die hier in kunnen, vanwege een defect aan het systeem. 's Avonds zijn we getuige van een verlichte parade met alle Disneyfiguren en als afsluiter een spectaculair vuurwerk rondom het kasteel. Prachtig!

Maandag 19/3
We maken een uitstapje vanuit Orlando naar Cape Canaveral voor een bezoekje aan het Kennedy Space Center. Hier worden de space shuttles de lucht ingeschoten - voor zolang als dat nog duurt, in 2009 kappen ze ermee en gaan ze andere raketten testen en nog later gebruiken voor nieuwe bezoekjes aan de Maan en uiteindelijk aan Mars. We zien een deel van het terrein via een bustour en krijgen een flinke hoeveelheid informatie over alles wat maar met ruimtevaart te maken heeft. Aan het begin van de avond rijden we naar Daytona Beach.

Dinsdag 20/3
Een hoop lawaai wordt over ons uitgestort als we een rondleiding krijgen door het Speedway stadion. We bezoeken het museam van Speedway USA en zien weeeeeer een 3D IMAX film, waarbij ook de decibellen het gevoel versterken dat je zelf op de Speedway baan zit.
's Middags rijden we naar het noorden, naar St. Augustine. We hebben er dan in totaal al zo'n 1200 mijl opzitten. St. Augstine is de oudste permanente nederzetting in de Verenigde Staten, over 9 jaar hopen ze hun 450-ste verjaardag te vieren en hebben daarvoor alvast de koning van Spanje en de Paus uitgenodigd. We lopen hier het hele oude centrum rond.

Woensdag 21/3
We lopen vanuit ons motel naar het fort dat aan het water ligt en daarna naar het oudste huis, dat er al sinds het begin van de 18e eeuw staat en sindsdien allerlei make-overs heeft doogemaakt. Gelukkig niet te modern, men bedacht ongeveer een eeuw geleden al dat het wel als museum dienst kon doen. Onze volgende stop is Savannah in Georgia, uit de koloniale tijd, waar we de oude binnenstad bezoeken en onze ogen uitkijken naar de gebouwen uit de tijd van Scarlett o'Hara. Daarna rijden we door naar Charleston in South Carolina, waar het moeilijk blijkt een hotel te vinden vanwege een of andere conferentie.

Donderdag 22/3
Omdat de ferry naar Fort Sumter pas om 12 uur vertrekt bezoeken we eerst het naastgelegen Charleston Aquarium, wat ook best aardig is maar helaas op dat moment ook hele hordes schoolkinderen vanuit het hele zuidoosten herbergt. Op de boot keert de rust weer. Op Fort Sumter, dat voor de kust van Charleston ligt, krijgen we een uur de tijd om rond te kijken. Eerst vertelt een ranger nog een en ander (vooral) luid en duidelijk in komische stijl. Fort Sumter was de plaats waar in de burgeroorlog (1861) het eerste schot gelost werd. Terug op het vasteland rijden we naar Drayton Hall en Magnolia Plantation, beide zijn uit de tijd van de rijstplantages en de bijbehorende slavenarbeid. Wisten we nog niet: die slaven waren niet alleen belangrijk voor het zware werk, maar ze hadden ook de kennis in huis: in Afrika waren ze zelf ook al druk met de rijst in de weer. Wat ook nieuw was: zoals bovengenoemde Scarlett werd weergegeven in Gone with the Wind ging het er destijds niet aan toe: als Plantation Mistress hadden de dames een zwaar bestaan en waren ze al op hun 30e vanwege de stress beroofd van hun goede uiterlijk, haar, tanden en zicht. 's Avonds zien we aan de haven een hele batterij aan kanonnen die Charleston moesten verdedigen en dure huizen uit die tijd in diverse kleuren.

Vrijdag 23/3
Een lange rit van Charleston naar Asheville, North Carolina, leidt ons van de kust naar de Blue Ridge Mountains. Waar is die John Denver CD als je hem nodig hebt? Vlak voor Asheville staat Chimney Rock, een enigszins losstaande rots in de bergen. We beklimmen de rots en volgen nog een trail naar de Hickory Nut Falls, een waterval die we helaas alleen van boven kunnen bekijken. De rest van de trail is afgesloten. Maar wel kunnen we even pootjebaden in het ijskoude water vlak voordat het een paar honderd meter naar beneden stort. In Asheville is deze avond blijkbaar een of ander concert of iets dergelijks aan de gang; er is een groep trommelaars die op een plein een menigte aan het swingen brengt.